Ha rosszkedve van, ecsetet ragad a Vasas pólósa
Varga: egészen jól fest
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: CSG, Nemzeti Sport 2002.11.20
--------------------------------------------------------------------------------
Tézisként ugyan nem állítható fel a "Ha
Varga és vízilabdázik, akkor fest" megállapítás, ám legalábbis
különös, hogy egy újabb remek pólósról derült ki nemrég:
otthonosan mozog a festékek és a vásznak világában. Talán
ismert, hogy sydneyi olimpiai bajnokunk, Varga Zsolt
rendkívüli érzékkel kezeli az ecsetet - akár saját mű
létrehozásáról, akár klasszikusok másolásáról van szó -, s
most egy másik Varga, Dániel mutatkozott be művészként a
köznek.
 Varga Dániel művészete
vízben és olajban: a kisebb képen az első mű, erről a
kapitány is bírálatot
mondott |
Merthogy a Vasas-Plaket
játékosát ezúttal egészen másképp állították ki, mint egy
átlagpólóst: képeiből egy egész kiállításra való jött össze, a
Csengery utca 15. alatt található Székely Házban e hónapban a
mindössze 19 esztendős pólós műveit csodálhatják meg az
érdeklődők. Az idén többek között KEK-elsőséget és junior
Eb-ezüstöt begyűjtő Varga voltaképpen hirtelen ötlettől
vezéreltetve ragadott ecsetet. "Valami sikerélményre vágytam,
olyasmire, amit a vízilabda nem adott meg az utóbbi időben" -
indokolta választását, amely azért nem esett mondjuk a zenére,
mert anno a zongorázás nem igazán jött be neki. ("Nem ment,
nem akartam erőltetni.") Minthogy a szobrászat nem olcsó
"sport", az oskolai rajzórákról ugyanakkor édes emlékeket
őrzött, végül is a vászon előtt kötött ki. "Számomra nem a hű
ábrázolás a legfontosabb, az absztrakt vonalakat és elemeket
kedvelem - mások festészetében is - rajzolja meg pályaívét
Varga. - Ebben az is közrejátszik, hogy a rajztudásom nem
megfelelő, s ez bizony olykor korlátot szab a fantáziámnak.
Ezért most rajzleckéket veszek, mert nagy előrelépés lenne, ha
élethűen is tudnék festeni. Nem azt mondom, hogy akkor
változtatnék a stíluson, de jó tudni, hogy arra is képes
lehetnék." Minthogy művészete elég hamar kitört a műterem
rejtekéből, óhatatlan, hogy a csipkelődésre örökkön hajlamos
uszodai emberek megtalálják. "A társak nem cikiztek, amikor
egy ízben festékes kézzel mentem le edzésre, persze, akadtak
aranyos megjegyzések. A válogatott hétfői edzésén a kapitány
például látta a prospektust, s Dénes a fejre azt mondta, hogy
rendben van, az első képemre viszont, amely szintén szerepel a
kiadványban, azt, hogy ezt ő is tudná ... Ilyenkor persze illene
valamit reagálni, ami nem sértő, de azért frappáns. Egyelőre
keresem a szöveget ... " Tekintettel arra, hogy "absztraktéknál"
kevés a konkrétan leírható festmény, Kemény mester
"műbírálata" voltaképpen érthető, habár Varga Dani úgy véli:
"mindenki úgy érzi, hogy ő is meg tudná csinálni,
összességében azonban mégiscsak én festettem le.
Tulajdonképpen egy költő sem tesz mást, mint leírja, amit
gondol. Márpedig a gondolatait rajta kívül senki nem ismeri.
Az absztrakt festészetben a kép sokkal inkább az agyban
születik meg, mint a kéz által a papíron. Nem az a célom, hogy
bonyolult legyek, hanem hogy a nézőnek tetsszen a kép. Persze
magam miatt csinálom, mert szeretem a festést, a folyamatot,
de az az igazán szerencsés egybeesés, ha mások is szépnek
találják." Az ifjú művész nem tagadja, akadt olyan darab,
amelyik a szemétben végezte, miképp azt is elismeri: "egy
pszichológus szívesen megnézné szerintem, s gyaníthatóan tudná
korszakolni a képeket, s visszakövetkeztetni arra, hogy
akkoriban milyen élményeim voltak a sportban. Én legalábbis
így utólag már látom a periódusokat." S hogy mostanság milyen
periódusban van? Nos, erre Dani egy ars poeticának is beillő
válasszal szolgál: "Ha rossz- kedvem van a pólótól, akkor
festek. Sok képem van."
|