FONTOS

Mol 5. síkvízi kajak-kenu Európa-bajnokság, 1000 m-es döntők
Szenzációs szegedi rajt: kezdésnek négy arany

Tisza-parti folyóbeszéd

Hüttner Csaba, bár kesergett az elszalasztott lehetőség miatt, reálisan értékelt: "Nagyon kevésen múlott, hogy lemaradtunk az éremről. Nyolcszáz méternél még partiban voltunk, azt hittem, versenyben leszünk az első helyért. Meglehet, az bosszulta meg magát, hogy más taktikával versenyeztünk, mint szoktunk. Az ötszáznak az ››ami belefér!‹‹ mottóval vágunk neki, úgy vélem, a románok és az oroszok mögött jók lehetünk a harmadik helyre."

Fürdök Gábor, Hüttner szegedi társa így vélekedett: "A párosmezőny kenuban momentán erősebb, mint az egyes, ezért nem kell elkeserednünk a negyedik hely miatt. Azért azonnal levontuk a tanulságokat: az edzésmódszereinken változtatnunk kell, hogy a vébén sikeresek legyünk."

Storcz Botond egy hetedik, illetve egy második helyezéssel gazdagodott szombaton: "A pénteki napom nagyon sűrű volt, alighanem ez bosszulta meg magát az egyesben. Talán meglepő, de utána mégis könnyű volt ráhangolódni a négyesre. Hat ezreddel nyertünk, nagyjából öt centivel. Én mondjuk a többséggel ellentétben azonnal éreztem, hogy megelőztük a bolgárokat."

Horváth Gábor azzal kezdte, hogy köszönetet mondott orvosának: "Brenda Zsolté az érdem, hogy itt lehetek, hiszen kézsérülésem után, vagyis két hete nemcsak az Eb-, hanem a világbajnoki részvételem is kérdésessé vált. Ha azt vesszük, hogy tavaly ötödikek lettünk a kontinensviadalon, most a második hellyel nagyot léptünk előre. Úgyhogy én örülök az ezüstnek."
Szombaton már kora délelőtt fülledt levegő telepedett a csongrádi megyeszékhelyre, ám a világ legjobb csapata (vö. a magyar válogatott) arra készült, hogy még ennél is jobban befűtsön ellenfeleinek, egyszersmind melegen meghálálja a Maty-éri regatta központba kibandukoló 10 ezer szurkoló odaadó biztatását. A Mol 5. síkvízi kajak-kenu Eb 1000 méteres döntői, azaz kilenc szám után a mérleg négy arany (mindhárom női egységnek és a kenu négyesnek hála), valamint egy ezüst (a férfi kajakos kvartettnek köszönhetően). A kontinenstorna vasárnap ér véget a délelőtti 500, illetve a délutáni 200 méteres finálékkal. Jó magyar szokás szerint az öszszes döntő az Angyal-csapat részvételével zajlik majd.
A nap első fináléjában, a női kajak négyesek versenyén pusztán annyit érzékeltettünk a világgal, hogy az elkövetkező tíz-tizenöt esztendőben esélyük nincs befogni a Fábiánné Rozsnyói Katalin edzette gárdát. Az Eb programjába csupán a tavalyi szezonban beillesztett, óriási megterhelést jelentő K-4 1000 méteres számban egy évvel ezelőtti, zömében fiatal csapatát szinte utolsó éves ifistákra cserélte az edzőnő. A szemtelenül ifjonc egység már féltávnál magabiztos előnyre tett szert, így a publikum másfél perccel a vége előtt hozzáfoghatott Paksy Tímea, Móni Katalin, Viski Erzsébet és Keresztesi Alexandra illő megünnepléséhez. A hölgyek nemsokára - a túlkoros, már 22 éves (...) Viski kivételével - a junior Eb-n indulnak, ahol alighanem körelőnnyel utasítják majd maguk mögé kortársaikat.
A hetedik mennyországból a hetedik helyre huppantunk
vissza, minthogy a következő két egyes döntőben a kenus Kolonics György és a kajakos Storcz Botond a pontszerző helyről is lemaradt. Kolo és Boti botlása kivételesen magyarázható: két kétszeres olimpiai bajnokunk megterhelő hónapokat, illetve napokat hagyott maga mögött. A kenus sztár a víz fodrozódásával viharban is megküzd, a sérüléshullámmal szemben azonban tehetetlen volt, így a tavasz folyamán nem tudott rendesen felkészülni az amúgy sem kedvencének számító egy kilométeres versengésre. Storcz már itt, Szegeden fullasztotta ki magát: pénteken egyesben, párosban és négyesben is középdöntőket teljesített, így három nap alatt a hetedik, tétre menő futamán fitt semmiképp sem lehetett.
Kovács Katalin viszont vasból van, és nem csak a maga nemében, pontosabban saját nemében (ugyebár: a nők között) verhetetlen. "Te jó ég, mekkora karom van ... " - lepődött meg már a tévéstúdióban, amikor az eredményhirdetést követő interjúra várva visszanézte saját fináléját. A rettenetes izomtömeg ellenére is felettébb csinos kajakos persze nyert - kétszázas tempóban startolt, öt méteren félhajónyi előnyt szerzett Josefa Idem mellett, és utána csak arra ügyelt, hogy száz méterenként egy picit növelje a távolságot.
Miután Kati elkapatott minket, a kellemes lebegésből újra visszahuppantunk a földre (avagy a vízre). Kenu és kajak párosban is kiváló nyolcszáz métert produkáltak fiaink, ám ahogy jeleztük, ezúttal ezres döntőket rendeztek. A szegedi Hüttner Csaba és Fürdök Gábor hazai pályán hiába próbált érmes helyet megkaparintani - három hasonló képességű ellenféllel szemben maradt alul. Arany, ezüst vagy bronz helyett maradt hát a negyedik helyezés. Vereckei Ákos és Veréb Krisztián esete annyiban eltérő, hogy döntőjükben a svéd Oskarsson, Nilsson duó egyértelműen acélosabb volt a többinél. Nyolcszáznál még a dupla V-s egység haladt mögöttük, aztán - Vereckei elemzése szerint - e napon a frissesség hiányzott a jó pozíció megőrzéséhez.
A női kajak párosoknál kisvártatva benyújthattuk kárpótlási jegyünket - elvégre egy kajakversenyen a belépőkért eredendően magyar aranyakat ígérnek. Szabó Szilvia és Bóta Kinga meg is szerezte nekünk az újabb Európa-bajnoki elsőséget. Az elején még azzal hitegették a mezőnyt, hogy tartható az általuk diktált tempó, mígnem az utolsó kétszázötven méteren egyértelművé tették, ki az úrnő a háznál s a céltorony közelében.

A tiszaújvárosi lányok éltetése az ezres rajtig hallatszhatott, oly komoly becsvággyal kezdte el merni a vizet a következő döntőben vb-címvédő kenu négyesünk. Zala György helyén Novák Ferenc "sztrókolt" Iván Gábor, Belicza Béla és Kozmann György előtt. Az öreg Nováknak máskülönben 990 méterig tartott a futam: a befutó előtt már nem volt hajlandó evezni, annyira egyértelmű volt a vezetésük. Hamar magához is intette a román mögött a harmadik helyen záró orosz kenut, összetolta a két "apahajó" orrát, s egyik lábát a túlsó teknőben megvetve ünnepeltette magát. Az élményre két éve várt, hisz ő Sydneyben győzött utószor.
Hasonló históriát ír kajak négyesünk is, ám újabb elsőségük, úgy tetszik, a penrith-tavi diadal óta továbbra is várat magára. Talán még Athén előtt összejön a diadal, igaz, ha nagyon kell, az olimpiáig is várhatunk. A Kammerer Zoltán vezérelte, Storcz mögött Kökény Rolandot és Horváth Gábort felvonultató csapathajó persze jelenleg sem ázott piskótaként lebegett a vízen. A jelen olimpiász eddigi legjobb futamát produkálva a második helyen zárt - hat ezreddel megelőzve a bolgárokat. Az igazi boldogságra "Kamera" szerint a vb-ig kell várnunk ... Bár ezt csak nekünk mondta el - a kamerának nem.
Elsőből lesznek az utolsók. A legkorábbi időpontra kiírt ezres finálét a leghamarább letudó női kajak négyes bájos tagjai hiába végeztek már kilenc óra három perckor, eredményhirdetésüket a délelőtti program legvégére, dél után öt percre tették. No, félteni nem kellett őket, a háromórás szünetben akadt elfoglaltságuk dögivel, száz-, mit száz, ezerszámra adták az autogramokat, boldog-boldogtalannal (persze inkább boldoggal) összeálltak egy fotó erejéig, miközben annyit beszéltek az eléjük nyomott mikrofonokba, mint Torgyán József a legszebb éveiben.
"Bármennyire is hihetetlennek tűnik, de mindössze másfél hete készülünk együtt - hallhattuk a 158 centije ellenére naggyá lett Paksy Tímeától. - Sőt tovább megyek: három napja alakult ki a beülési sorrend. Szinte mindent kipróbáltunk, csak az volt biztos, hogy én ülök elöl. Tudniillik ha hátul foglalnék helyet, beverném a könyököm ... Utólag elárulhatom, hiába hangoztattam korábban, hogy csak a győzelem tenne boldoggá, a rajt előtt azért imádkoztam, hogy valahogy felkapaszkodjunk a dobogóra. Igaz, most megint azt mondom, induljunk bárhol, nyernünk kell ... "
Rutinosabb ünneplőkbe botlottunk, amikor Szabó Szilvia és Bóta Kinga jött velünk szembe: előbbi vitrinjét öt-öt, utóbbiét három-három világ-, illetve Európa-bajnoki arany díszítette idáig. Emeljük ki, idáig, hiszen 2002. július 20-án újabb Eb-elsőséggel gyarapodott a gyakorlatilag páratlan páros pályafutása. Egymás közt valljuk be, erre talán még "Sziszó" sem vett volna mérget a Maty-éri randevú előtt ...
"Csak néhány hete, a duisburgi versenyen lapátoltam először végig élesben az ezer métert párosban. Kanga kivitt magával, és megmutatta, milyen is az. Először felettébb hosszúnak tetszett ... - mondotta egy széles mosoly kíséretében Szabó.
Aranyos társa a közelmúlt helyett a jelennel foglalkozott: "A rajtunk remekül sikerült, úgy terveztük, ötszáz méterig együtt haladunk a többiekkel, majd ezt követően kiugrunk. Aztán a vártnál könnyebben nyertünk, én speciel nem is érzem magam fáradtnak."
"Persze, mert én hajráztam, te meg nem" - replikázott kolléganője. És hogy mit szólt a világhírnévre szert tevő tanítványai mellett a szigoráról is híres edzőjük, Fábiánné Rózsnyói Katalin a majd két hajóhossznyi előnnyel megszerzett győzelemhez? "Gratulált, ez nála nagy dolog ám. Mi több, láttuk rajta, hogy örült" - érkezett a válasz a nemcsak a tartalomra, hanem a külsejükre szintúgy adó s szokásukhoz híven a körmüket piros-fehér-zöldre lakkozó hölgyektől.
Egyből egy - ez Kovács Katalin eddigi mérlege (csak zárójelben: fogadni mernénk rá, hogy vasárnap estére háromból három lesz az arány). Bár ő maga nem szívesen, sőt egyáltalán nem mondja ki, mi megtehetjük: Kőbán Rita méltó utódra lelt. A huszonhat esztendős, hatvannégy kilót nyomó (előbbi adatot nem volt nehéz kideríteni, utóbbit ellenben ő árulta el!) versenyző produktumára olyannyira nehéz jelzőket találni, hogy ezt inkább ráhagytuk:
"Jó volt, na. Egyfelől azt éreztem, hibátlanul mentem, másfelől azt, hogy nem verhetnek meg - íme az (ön)értékelés. - A legfontosabb az volt számomra, hogy mindvégig tudtam, Josefa Idem sem előzhet meg. Hiába múltam felül az utóbbi időben többször is, azt azért nem merném állítani, hogy a hatalomátvétel megtörtént a női kajakosoknál. Azon viszont meglepődtem, hogy a rajt előtt odajött hozzám Katrin Wagner, és csupán annyit mondott: hajrá, Kati. Csodálkoztam, miért nem arra koncentrál, miként kerülhetne az első helyre ... Tudom, tudom, mindenki azt várja, hogy a hátralevő két számban is a dobogó legfelső fokára álljak, de én ilyet nem jelenthetek ki. Úgy-
hogy maradjunk csak annyiban, hogy nem vagyok rossz formában ... "
"Ez a siker nem jött volna létre, ha nincs Zala Gyuri, ha nincs a közönség, és ha nincsenek edzőink" - ezek már a nők sikereit megirigyelő, a sajátjukról azon melegében gondoskodó, az egyik sörreklámban látható, ritka jó kedvű négy férfit idéző kenuskvartett szavai. Természetesen immáron mind a nyolcan (az "ászok" mellett Novák Ferenc, Iván Gábor, Belicza Béla, valamint Kozmann György) ismerik az élet habos oldalát. A célba érést követően a publikumhoz hasonlóan - még a kenuban - talpra ugró Kozmann például úgy vélekedett: "Végig uraltuk a helyzetet, nem volt olyan pillanat, amikor hibáztunk volna. Megmondom őszintén, nagyon jól éreztem magam a hajóban, ennél jobb talán csak a Balatonon lett volna ... A végére még tartalékoltam is, de a hajrában már nem volt miért erőlködni ... "
"Szólhattál volna, hogy tartalékolsz" - bökte oldalba mindjárt társát a nagy Iván, majd azzal folytatta, a vb-n csakis egy céljuk lehet, mégpedig az, hogy megismételjék a mostani produkciójukat. Ez esetben Novák Sevillában is elsüthetné azt, amit e hét szombatján Szegeden: "Tudtuk, nincs az az isten, hogy utolérjenek minket". Habár Beliczát is jó lenne még egyszer idézni; ő ugyanis azt találta mondani, " ... szuper kis hajó a miénk".
Hozzátesszük: éppúgy mint Angyal Zoltán szövetségi kapitány csapatában valamennyi honfitársunké.

Mol 5. síkvízi kajak-kenu
Európa-bajnokság, Szeged

Döntők
1000 m
Férfiak
K-1. Európa-bajnok: Tim Brabants (Nagy-Britannia) 3:34.14, 2. Adam Seroczynski (Lengyelország) 3:34.22. 3. Lutz Liwowski (Németország) 3:34.61, 4. B. Maesen (Belgium) 3:36.68, 5. B. A. Thamasseb (Franciaország) 3:37.55, 6. J. G. Comesana (Spanyolország) 3:38.29, 7. Storcz Botond (Magyarország) 3:39.20. K-2. Eb: Marcus Oskarsson, Henrik Nilsson (Svédország) 3:11.93, 2 Juraj Kadnar, Robert Erban (Szlovákia) 3:13.54, 3. Erik Veras Larsen, Nils Fjeldheim (Norvégia) 3:13.66, 4. Vereckei Ákos, Veréb Krisztián (Magyarország) 3:13.68, 5. M. Westphalen, M. Herzel (Németország) 3:15.84, 6. P. Darby-Dowman, I. Wynne (Nagy-Britannia) 3:15.93. K-4. Eb: Richard Riszdorfer, Michal Riszdorfer, Erik Vlcek, Juraj Baca (Szlovákia) 2:51.44, 2. Magyarország (KAMMERER ZOLTÁN, nevelőegyesülete: Göd, nevelőedzője: Nieberl László, egyesülete: Győri VSE, edzője: Sári Nándor; STORCZ BOTOND, negy: UTE, ne: Horváth Péter, Fraknói Dalma, egy: Démász-Szeged, e: Sári Nándor; KÖKÉNY ROLAND, negy: Tiszaújváros, ne: Kökény Zoltán, egy: Csepel, e: Sári Nándor; HORVÁTH GÁBOR, negy: Honvéd-Westel, ne: Mayer Gábor, egy: Honvéd-Westel, e: Sári Nándor) 2:52.74, 3. Milko Kaszanov, Ivan Hrisztov, Petar Merkov, Jordan Jordanov (Bulgária) 2:52.75, 4. M. Nass, A. Gjersöe, E. V. Larsen, N. Fjeldheim (Norvégia) 2:53.61, 5. A. Ihle, M. Zabel, B. Bach, S. Ulm (Németország) 2:53.78, 6. M. M. Arestoy, J. A. Iglesias, A. G. Comesana, O. A. Aranzadi (Spanyolország) 2:53.81. C-1. Eb: Andreas Dittmer (Németország) 3:58.10, 2. Makszim Opaljev (Oroszország) 3:58.97, 3. Sztanimir

Atanaszov (Bulgária) 4:00.89, 4. M. Doktor (Csehország) 4:03.43, 5.R. Bundz (Ukrajna) 4:04.18, 6. A. Kiligkaridis (Görögország) 4:04.74, 7. Kolonics György (Magyarország) 4:05.02. C-2. Eb: Silviu Simiocencu, Florin Popescu (Románia) 3:38.67, 2. Marcin Kobierski, Michal Sliwinski (Lengyelország) 3:38.72, 3. Szergej Ulegin, Alekszandr Kosztoglod (Oroszország) 3:38.85, 4. Hüttner Csaba, Fürdök Gábor (Magyarország) 3:40.13, 5. J. Kubica, P. Pales (Szlovákia) 3:40.40, 6. S. Utess, Lars Kober 3:40.43. C-4. Eb: Magyarország (NOVÁK FERENC, negy: BKV Előre, ne: Tatai Tibor, egy: Honvéd-Westel, e: Szabó Attila; IVÁN GÁBOR, negy: UTE, ne: Oláh Tamás, egy: KSI, e: Oláh Tamás ; BELICZA BÉLA, negy: UTE, ne: Hrazdil Vilmos, egy: Csepel, e. Ludasi Róbert; KOZMANN GYÖRGY, egy: Atomerőmű, e: Sziklenka László) 3:18.79, 2. Mitica Pricop, Iosif Anisim, Sami Grigore, Ionel Averian (Románia) 3.20.14, 3. Roman Krugljakov, Konsztantyin Fomicsev, Dmitrij Szergejev, Alekszej Volkonszkij (Oroszország) 3:20.67, 4. A. Kurljandcsik, A. Zukovszkij, A. Badanovis, I. Szkavarodkin (Fehéroroszország) 3:23.38, 5. D. Atanaszov, A. Alijev, N. Buhalov, B. Kosztov (Bulgária) 3:26.24, 6. O. Szpak, O. Litvinyenko, A. Gavrilin, P. Zerkal (Ukrajna) 3:26.66
Nők
K-1. Eb: Kovács Katalin (Magyarország, negy: Bp. Spartacus, ne: Schmidtné Palovics Angyal, egy: MTK, e: Fábiánné Rozsnyói Katalin) 3:55.29, 2. Josefa Idem (Olasz-
ország) 3:57.84, 3. Katrin Wagner (Németország) 3:59.43, 4. E. Urbanczyk (Lengyelország) 4:01.34, 5.B. Futerová (Csehország) 4:02.79, 6.A. Gafni (Izrael) 4:04.23. K-2, Eb: Magyarország (SZABÓ SZILVIA, negy: UTE, ne: Nagy Katalin, egy: Tiszaújváros, e: Fábiánné Rozsnyói Katalin),

BÓTA KINGA, negy: FTC, ne: Zsigmond Zsóka, egy: Tiszaújváros, e: Fábiánné Rozsnyói Katalin) 3:38.28, 2. Joanna Skowron, Aneta Bialkowska (Lengyelország) 3:39.96, 3. Manuela Mucke, Nadine Opgen-Rhein (Németország) 3.40.17, 4. B. Pindjeva, D. Dacseva (Bulgária) 3:41.90, 5. M I. Garcia Suarez, B. Sanchez Jimenez (Spanyolország) 3:42.82, 6. A. Gafni, L. Karmi (Izrael) 3:44.36. K-4. Eb: Magyarország (PAKSY TÍMEA, negy: KSI, ne: Simon Miklós, egy: MTK, e Fábiánné Rozsnyói Katalin; MÓNI KATALIN, negy: Nagymaros, ne: Gyimesi László, egy. MTK:, e: Fábiánné Rozsnyói Katalin, Czipráné Fábián Mónika ; VISKI ERZSÉBET, negy: Nagymaros, ne: Gyimesi László, egy: Tiszaújváros, e: Fábiánné Rozsnyói Katalin; KERESZTESI ALEXANDRA, negy: MTK, ne: Czipráné Fábián Mónika, egy: MTK, e: Fábiánné Rozsnyói Katalin, Czipráné Fábián Mónika) 3:21.28, 2. Karolina Vulpes, Lidia Rusanescu, Mariana Ciobanu, Alina Ciurescu (Románia) 3.23.67, 3.Karolina Sadalska, Dorota Kuczkowska, Malgorzata Czajczynska, Iwona Pyzalska (Lengyelország) 3:26.50, 4. A. Bec, A. Bukanova, N. Banderanka, Sz. Vakula 3.27.61, 5. I. Oszipenko, N. Fikliszova, O. Cserevatova, H. Balabanova (Ukrajna) 3:29.93, 6. F. Sgroi, A. Ricciotti, M. Palla, E. Veronese (Olaszország) 3:31.11

A vasárnapi program
16.40: női K-2 200 m döntő
16.45: C-4 200 m döntő
16.50: férfi K-4 200 m döntő

GG, Pietsch Tibor, Nemzeti Sport 2002.07.20.