FONTOS


 

Bíztató évkezdés a Haller - Pető evezős párosnak
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Sportonline 2001.05.09
--------------------------------------------------------------------------------

Az elmúlt hét végén rendezték a szegedi, matyi-éri pályán a hazai evezés idei első válogató seregszemléjét, melyen a Haller Ákos - Pető Tibor alkotta kétpárevezős tagjai, egyes hajóegységben mérték össze erejüket. A vezérevezős, Haller Ákos sikerét hozó viadalban, kimagaslott a két versenyző a mezőny többi tagja előtt. Bíztató eredménnyel zárult tavaszi felkészülésükről, idei terveikről beszélgettünk velük.

Hogy van ez, a vezérevezős szkifben (egypárevezős hajó) is vezér?

Haller Ákos:Nincs ebben semmi különös. Igazán csak, egyfajta presztízs dolognak tekintjük és most nekem sikerült nyernem. Egyébként ez teljesen komoly dolog, tehát az első örül, hogy győzött, a vesztes meg szomorú. Messzemenő következményei azonban nincsenek, azért mi egy dublót, egy párost alkotunk.

Rövidesen itt a nemzetközi szezon is a számotokra, milyen esélyekkel álltok neki a világkupa sorozatnak?

Úgy érzem, hogy sokat fejlődtünk tavaly óta, sokat erősödtünk, a hajó is egyre jobban megy alattunk. Most az a dolgunk, hogy a következő 5 hétben, ami még hátra van az első világkupa versenyekig, átalakítsuk a hajó sebességévé az erőnket. Előtte még teszünk egy kiruccanást Essenbe, egy nemzetközi regattára, kifejezetten azért, hogy versenykörülmények között is edzhessünk.

A tavaszban mennyit dolgoztatok párosban?

Csak egyszer kétszer ültünk össze, most az egyest nyomtuk külön külön, hogy atechnikánk javuljon. Aztán innentől, az elkövetkező hónapok a dublóról szólnak, talán az OB-ra még átülünk, de a páros a legfontosabb.

Az év elején csapatot váltottál, mennyire befolyásolja a mostani teljesítményed, hogy Szegedre igazoltál?

Azt hiszem, hogy a mostani győzelmemben is jócskán benne van, hogy magtörtént ez a váltás. Tudtam a matyi-éri pályán edzeni, ami sokat jelentett, de a legfontosabb, hogy biztos a hátterem, ami viszont mindennél több ér.

Hogyan folyik ebben a kétlakiságban a munka?

Szegeden Dani Zsolt vezeti az ügyeket, a dublót Ficsor László edzi, ami a legjobb nekünk, Tibor váci dolgait Rapcsák Károly Tartja kézban, de Károlynak sok utánpótláskorú versenyzője van, meg mi, bent edzünk Budapesten, így Lászlóé a főszerep a felkészülésünkben. Azt tervezzük, hogy a jobb felkészülés érdekében, többször fogunk Szegeden dolgozni, mint eddig, mert ott szinte temperált körülmények között tudjuk tanulni a pályákat, több a lehetőségünk.

Szegedi eredményeitek alapján, elég jó előjelekkel készültök a szezonra.

Pető Tibor: A válogatón elég nagy előnnyel nyertünk, pontosabban lettem én a második, de az azt követő nemzetközi versenyen, mert az is volt Szegeden, ugyan azon a hétvégén, a dublót is meggyőzően nyertük. Valóban bíztató ez így elsőre.

Nem lenne szükség, képletesen szólva nyúlra ezeken a versenyeken, hogy nagyobb teljesítmény igényeljen tőletek, mint ez a biztos győzelem?

Elég jól hajtjuk mi egymást, meg a nemzetközi porondon van nyulunk elég, néha utol sem érjük őket, ilyenkor az önbizalom építéséről is szólnak ezek a győzelmek, nem csak a hajtásról.

Milyen eredménnyel zárul az alapozó időszak?

Sokat erősödtünk, mely a súlyunkon is meglátszik, de levegővel is fogjuk bírni, ami a legfontosabb az erő után az evezésben.

Innentől már csak páros az OB-ig?

Ha minden jól megy, én még a Nemzetek Kupáján beülök a szkifbe, de lényegében csak párosozni fogunk.

A sok egyesezés után hogyan szaladt alattatok a pároshajó, azon kívül, hogy nyertetek?

Szombaton még elég nyers volt a futása, vasárnapra aztán sokat javult, de van még dolog vele. Ráadásul kinőttük a hajónkat, a súlygyarapodásnak köszönhetően, annyit izmosodtunk, így egy kicsit le is üljük, aminek köszönhetően nagyobb az ellenállása. Így több problémát jelent a beállítása is. Szeretnénk egy nehezebbre méretezettet kapni, amire a válogatón elért eredménynek köszönhetően nagyobb az esélye, mint eddig.

Kicsit furcsa ez a "kinövés" dolog.

Ezeket a hajókat különböző összsúlyú versenyzőkre építik. Van olyan, ami 180 kg-os súlyra készül, van, amelyik 190 kg-ra és olyan is, ami többre. Ezek azok az értékek, amiken optimális a merülése, a futása a testnek, ezen súlyok alatt és fölött is sokat romlik a hajthatósága a szerkezetnek, ami az eredmény rovására megy. Ákos most már kis híján 100 kg, én is elértem a 95 kg-ot, ami a mi hajónk esetében jó 15 kg-os többlet. Ennek abban van jentősége, hogy nem fut ki a hajó orra a vízből, hanem szinte túrja azt. A hullámos vízről, meg a rossz időről meg már ne is beszéljünk, de most már, reméljük, jön egy nagyobb hajó .

Látva, hogy hogyan ment a hajó most, lehet e már tervezni erre az évre?

A tavaly is voltak terveink, melyből a VK. harmadik hely sikerült, az olimpia annyira nem, de idén semmiféle képen nem kívánunk visszalépni, a VB-n is hasonló eredményt szeretnénk elérni, mint remélhetőleg a világkupa sorozatban majd, valahol az első háromban akarunk végezni. Sevilla után már bátrabban tervezünk, ott lesz az első VK. fordulónk.

EVEZÉS

KÉPEK

   

 
LINKEK

  Haller Ákos
  Pető Ákos